The
Terminal
Titel |
Recensies |
The Terminal | Productie
2004 Categorie Lichte Komedie Regie Steven Spielberg Met Tom Hanks, Catherine Zeta Jones |
|
Steven Spielberg en Lichte Komedie zijn geen dingen die
automatisch bij elkaar horen. Spielberg is immers de man die
eigenhandig de ‘Summer Blockbuster’ uitvond (Jaws). Die
science-fiction
toegankelijk maakte voor een groot publiek (Close Encounters) en samen
met George Lucas een onvergetelijke actie-held creëerde met
Indiana Jones. Die met Laat alle bovenstaande films in gedachten even de revue passeren. Steven Spielberg is net als de Rolling Stones: hij heeft meer hits dan anderen oeuvre. De laatste jaren werden zijn films wel steeds zwaarmoediger (Schindler’s List, Saving Private Ryan, A.I.) maar ook kleine jongens worden groot en het is daarom logisch dat het wonderkind met de verbaasde blik uit ET plaatsmaakte voor een meer gerijpte regisseur, die begrijpt dat de rauwe werkelijkheid van het leven niet voortdurend op afstand kan worden gehouden. Toch blijft Spielberg vooral een buitengewoon getalenteerde filmmaker en visionair die het grote gebaar eerder opzoekt dan schuwt en zijn eigen, vaak verwonderde kijk op de wereld nadrukkelijk laat terugkomen in zijn films. Zo nadrukkelijk, dat ik bijvoorbeeld blij ben dat hij Lord of the Rings niet heeft geregisseerd. Maar ik geloof dat ik een beetje afdrijf. The Terminal is de derde
keer dat Tom Hanks en Steven Spielberg samenwerken en dat is te merken.
Deze keer is de plaats van handeling de transit terminal van Klinkt als een film zonder
plot? Klopt. Er IS geen plot (“man zit om bureaucratische redenen
vast
op terminal”, daarmee ben je er wel zo’n beetje) maar er is
wel een
verhaal, en Spielberg neemt de tijd om het te vertellen. Hij vertelt
het met mooi verborgen tekstuele grappen en visuele humor, op een
adembenemend ‘echte’ set: alles is speciaal voor deze film
gebouwd (je
kunt geen speelfilm opnemen in een echte terminal, zeker niet in het
huidige, paranoïde Amerika) en er zijn geen digitale effecten. De
acteurs vinden een mooi evenwicht tussen komedie en drama, met een
glansrol voor Hanks. Wie op zoek is naar een lekker onbezorgde avond |
|
Voor de wekelijkse filmavond
lees ik vaak filmrecensies van anderen en die waren over The Terminal
niet echt positief. Ik ging er in ieder geval met een gevoel naar toe
'... zal wel niet veel wezen, slijmerig Amerikaans moralistisch
gedoe...', of woorden van gelijke strekking. Dat viel tegen... Of mee,
het is maar hoe je het bekijkt. Het idee is bekend: je strand op het
vliegveld en je kan niet verder en niet terug. Je moet dus op het
vliegveld blijven 'wonen' in de terminal voor internationale
verbindingen. Viktor Navorski overkomt het. Met Tom Hanks kan het
makkelijk verworden tot een klef drama, maar Viktor blijft gedurende de
gehele film een sympatieke vreemdeling in een voor hem moeilijk
te begrijpen wereld. Best wel knap dat de film nergens ontspoort en tot
het einde geloofwaardig, vaak grappig en 'aangenaam' ontroerend blijft.
Geen hoogvlieger, maar een geslaagde 'feel good' film. [BB] |