Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
Titel
Recensies
Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring

Productie         2003

Categorie         Levenslessen

Regie               Kim Ki-Duk

Met                 Oh Young-Soo, Kim Ki-Duk

9 sterren
Weer een film uit de serie ‘valsspelen’: het filmaanbod in de bioscopen is dermate bedroevend dat we maar een tot dusver onbekeken film in de DVD-speler hebben geschoven.

Zoals de titel al aangeeft, maken we een reis door de seizoenen. De Koreaanse regisseur Kim Ki-Duk neemt ons echter niet alleen mee op een letterlijke reis van lente tot lente, maar slaagt er tegelijkertijd in de menselijke groei van kind tot oudere in beeld te brengen. Spring, Summer, et cetera is een aan de oppervlakte bedrieglijk simpele film, die tegelijkertijd een diep inzicht in menselijke emoties en drijfveren aan de dag legt.

Het eerste segment, Spring, is het verhaal van een jongetje dat samen met een oude leermeester woont in een klein, houten klooster (Boeddhistisch) dat drijft op een vlot. Het vlot ligt in het water van een bergmeer en is omgeven door een werkelijk adembenemend mooie omgeving. Het leven van de oude leermeester en het jongetje is eenvoudig, maar op een zeker moment haalt het jongetje een wrede streek uit die typisch is voor kleine jongetjes. De leermeester heeft het echter gezien en bestraft zijn pupil op passende wijze, tegelijkertijd hilarisch en hard, maar met een prachtige les over onnadenkende wreedheid er in verscholen.

In het tweede segment, Summer, komt een ziek meisje genezing zoeken. De pupil uit het eerste deel is inmiddels een jongeman en al snel blijken de welvingen van het meisje te veel voor de rechtlijnigheid van de Leer. Hij wordt verliefd en ‘De Daad’ wordt vol overgave verricht. Zijn meester reageert laconiek, maar verklaart het meisje genezen en stuurt haar weg. De jongen is zo verliefd dat hij het kloosterleven verlaat. De oude meester verzucht dat ‘Begeerte leidt tot bezitsdrang, en dat leidt tot moord’. Profetische woorden, zo blijkt in het derde gedeelte. Een les over de wreedheid (opnieuw) van begeerte.

In ‘Fall’ keert de jongeman, nu inmiddels dertig, terug naar het klooster omdat hij door de politie wordt gezocht. Ze vinden hem ook en de gevolgen zijn voorspelbaar, maar de oude leermeester weet ook hier de situatie naar zijn hand te zetten en geeft zijn pupil deze keer een wijze les mee over het temmen van innerlijke woede.

‘Winter’ ziet de inmiddels al wat oudere pupil terugkeren naar het nu leegstaande klooster. De oude man heeft zijn einde vrijwillig bewerkstelligd en nu is de pupil de Leermeester geworden. Maar eerst bewijst hij dat de lessen uit het verleden zijn begrepen. Hij volgt een boetedoening voor zijn daden en keert sereen en in vrede met zichzelf terug. In het laatste segment, wanneer het andermaal lente is, heeft hij nu zelf een jonge pupil, waarmee de cirkel is gesloten.

Deze film staat bol van de symboliek.De poort die toegang geeft tot het klooster is niet meer dan een symbool, je zou er makkelijk omheen kunnen lopen. Hetzelfde geldt voor de deuren in het klooster; die staan los in de ruimte en zijn daarmee symbolisch voor de kunstmatige barrières tussen mensen. De goudvissen staan voor onbevreesdheid en de herten (als standbeelden aanwezig) voor de eerste lessen die Boeddha ontving. Het prettige is dat je geen Boeddhist hoeft te zijn om het verhaal te begrijpen, maar ongetwijfeld halen Boeddhisten er wel veel meer uit.

Het is vooral een visuele film. De spaarzame dialogen worden bewaard voor de lessen die de oude leermeester geeft, het verhaal wordt langzaam en voornamelijk met beelden verteld. Ik vond het een buitengewoon indrukwekkende film, die je na afloop in een serene gemoedstoestand achterlaat, alsof je zelf een tijdje in het klooster bent geweest. De film is geheel en al geschoten op dezelfde locatie en Kim heeft een oog voor mooie plaatjes: na het zien van deze film wilde ik meteen afreizen naar Korea.

Minpuntje: de muziek is weleens een beetje overdadig, hoewel dat ook aan mijn voor deze klanken ongetrainde westerse oren kan liggen. Ik had bij tijd en wijle echter de neiging om te roepen dat ik de boodschap al begreep. 

 

[RJ]
8 sterren
Alleen al het gegeven dat we (weer) niet naar de bioscoop zijn gegaan, maar iets op DVD hebben gezien, zegt misschien al iets over de films die nu in de bioscoop te zien zijn. We baseren ons daarbij een beetje op www.rottentomatos.com. Boven de 60% wordt een film als 'Fresh' bestempeld en is dan dus de moeite waard. Alexander - 14% fresh, National Treasure - 42% fresh, Ocean's Twelve - 58% fresh.
Soms kom je dan tot een DVDkeuze die je niet zomaar in de bioscoop zou gaan zien voor €7,50 per persoon: Spring... is er zo een. En absoluut niet terecht! Een setting die te mooi is voor woorden, een filmisch perspectief dat op z'n minst verrassend is en een verhaal dat buitengewoon is. De Koreaanse cultuur is voor ons vreemd en de ZEN-achtergronden maakt dat de film, ondanks het lage tempo tot het einde blijft boeien. Als je tot rust wilt komen is dit een aanrader.
[BB]