King Kong
Titel |
Recensies |
King Kong |
Productie
: 2005
Categorie
: Ongekend Spektakel
Regie
: Peter Jackson
Met
: Naomi Watts, Andy Serkis, Jack Black, Adrien Brody
|
![]() |
Na het drie jaar durende filmfeest dat
Lord of the Rings heet, tot ons gebracht door een “tour de force” van
duizenden mensen, onder leiding van de onnavolgbare Peter Jackson, was
ik enigszins teleurgesteld door de keuze van zijn volgende project.
King Kong. Mijn hemel, hadden we dat nu echt nodig? Een remake van een
zeventig jaar oude B-film? Maar goed, King Kong uit 1933 was de film
die Jackson naar eigen zeggen heeft aangezet tot het maken van films,
dus we hebben iets om dankbaar te zijn. En als een filmmaker zijn eigen
droomproject gaat verfilmen met een bijna eindeloos budget, een leger
van de allerbeste computer-animators en een cast die uit zijn voegen
barst van het talent, dan ga je als liefhebber toch een kaartje kopen.
Nou, ik ben niet teleurgesteld. Het
eerste uur zet het verhaal op: Charlatan/filmproducent Carl Denham
heeft een oude kaart in bezit, waarop de locatie van een onontgonnen
eiland wordt weergegeven. Hij vaart uit met een boot om het eiland te
gaan bezoeken en daar een film te maken. Op dat eiland woont een grote
aap. Er wordt de tijd genomen om de hoofdrolspelers te introduceren en
om het New York van 1933 te schilderen. Die tijd van armoede en
depressie wordt treffend neergezet.
Maar de pret begint pas goed als Skull
Island eenmaal is bereikt en Ann Darrow (Naomi Watts) door de
inboorlingen wordt ontvoerd om aan Kong te worden geofferd. Kong neemt
haar mee naar zijn verblijf en het is aan de rest van de crew om haar
te redden. Dat valt niet mee op een eiland dat Jackson heeft bevolkt
met een groot aantal diersoorten die aan de evolutie zijn ontsnapt. Zo
zien we allerlei soorten dinosaurussen (vreedzaam en niet zo vreedzaam)
en op de bodem van een vallei huizen insecten van een uitzonderlijk
formaat, dat alleen wordt overtroffen door hun vijandigheid jegens
mensen. Wie een afschuw heeft van insecten moet hier echt de ogen even
sluiten. Brrrrr…
Het tweede uur is mede daardoor een
niet-aflatend spektakelstuk dat je constant op het absolute randje van
je stoel houdt van de spanning, terwijl tegelijkertijd je kin op de
grond ligt van al het moois dat door Jackson’s tovenaars op het doek is
gebracht. Vrijwel niets van wat je ziet is echt: alles is een
zorgvuldig gebouwd miniatuur of met de computer gegenereerd. Nergens is
dat zo opvallend dat het je uit het verhaal trekt.
Het mooist van al is echter Kong zelf,
die volkomen overtuigt. Elk haartje wappert afzonderlijk in de wind en
uit zijn ogen spreekt een ondoorgrondelijke tragiek. Andy Serkis, ook
al verantwoordelijk voor Gollum in Lord of the Rings, speelt Kong en
zijn acties en reacties zijn via de computer de handelingen van Kong
geworden. Daardoor ontstaat een wezen dat geen monster is, maar bijna
menselijk – en zijn gorilla’s dat niet ook? Hoe het ook zij: Kong wekt
onze sympathie op, ondanks het feit dat hij uitsluitend uit pixels
bestaat.
Dat maakt dat het derde uur (jawel, de
film duurt iets langer dan drie uur) een aanzwellende tragedie wordt,
als Kong in New York wordt tentoongesteld als achtste wereldwonder,
losbreekt en chaos veroorzaakt. Tot aan het onvermijdelijke einde. En
zo hebben we een B-film met een kloppend hart, met ontroering en
spektakel, met een eindeloze rij knipogen naar Hollywood en de
originele King Kong uit 1933, met hoogstaand acteerwerk en een
opmerkelijk liefhebbend oog voor detail.
Natuurlijk hoor je schamper lachen als
je zegt dat je naar King Kong gaat. Pffrrtt, een film over een grote
aap??? Ja, het is geen Shakespeare. Het is geen diepgravend
psychologisch drama. Het is wel verschrikkelijk goed en liefdevol
gemaakt vermaak. Meer pretendeert het ook niet te zijn, hoewel het
menselijke trekje, datgene wat mooi en puur is te corrumperen om
geldelijk gewin, fijntjes onder onze neus wordt gewreven. Maar laat dat
je vooral niet weerhouden het grootste spektakel van het jaar te gaan
zien. Op een Kong-size scherm, want dat verdient deze film.
[RJ] |