Fahrenheit
9/11
Titel |
Recensies |
Fahrenheit 9/11 |
Productie : 2004 Categorie : Documentaire (ongeveer) Regisseur : Michael Moore Met : George W. Bush e.v.a. |
Geen speelfilm in de traditionele zin des woords, deze
keer, maar een rolprent (Foei! Wat een ouderwets woord!) die onder de
noemer ‘documentaire’ wordt geschaard. Dat is het wel, maar
in zekere
zin ook weer niet. Een documentaire presenteert feiten en probeert een
voorval uit verleden of heden zo objectief mogelijk te belichten.
Daarvan is hier geen sprake. Er worden feiten gepresenteerd, absoluut.
Onweerlegbare feiten: niets is in scène gezet of nagespeeld, er
wordt slechts gebruik gemaakt van nieuwsbeelden en interviews. De
manier waarop de feiten worden gepresenteerd maar vooral ook
geïnterpreteerd zou je echter manipulatief kunnen noemen. Maar
over welke feiten gaat het? Wie een beetje
heeft opgelet, de laatste drie jaar, ziet of hoort in deze film niets
nieuws. De familie Bush onderhoudt zeer nauwe financiële en
vriendschappelijke banden met de elite van Saoedi-Arabië, onder
meer met de familie Bin Laden. Dat was bekend, maar hier wordt in twee
à drie minuten uit de doeken gedaan hoe ver de banden precies
gaan – en dat is schokkend ver. Het wordt ook
duidelijk dat Bush er vanaf dag één een agenda op na
hield die er voor moest zorgen dat Saddam Hoessein ten val werd
gebracht. Niet alleen omdat Irak enorme olie-reserves heeft (en deze
hele groep ministers en machtshebbers komt uit de Texaanse olievelden,
of heeft machtige relaties met figuren uit de regering Bush 1 –
eveneens oliebaronnen), maar ook op persoonlijke gronden. George W.
wilde het karwei van zijn vader afmaken en 9/11 kwam wat dat betreft
als een godsgeschenk. Twee dagen na de aanslag werd aan CIA en FBI een
strikte opdracht gegeven: vindt een connectie tussen Al Qaeda en
Saddam. Het feit dat beide instanties meteen aangaven dat er geen
connectie was, deed niet ter zake. En dus vielen de VS Irak binnen,
onder valse voorwendselen. Waar de film
smaakvol omgaat met de gebeurtenissen van elf september 2001 (de
inslagen van de vliegtuigen in het WTC zijn alleen te horen, niet te
zien) worden de gevolgen van het oorlogje spelen in Irak onverbloemd in
beeld gebracht. Eens te meer wordt duidelijk dat een schone oorlog,
zoals CNN ons die wenst voor te schotelen, niet bestaat. Er vallen
doden en gewonden, er worden mensen gruwelijk verminkt, er sterven
volmaakt onschuldige babies. Het laatste uur van de film is daarom
alleen al een krachtig argument tegen oorlog in het algemeen, en die in
Irak in het bijzonder. Bush wordt
afgeschilderd als een domme figuur, een marionet. Het best wordt dit
geïllustreerd door een privé-video van de lerares die Bush
op bezoek had tijdens die fatale momenten van 9/11. Ruim 7 minuten zit
Bush daar met leerlingetjes van een basisschool een boek te lezen (voor
de liefhebbers: 'My Pet Goat') en weet hij niet wat te doen met
informatie die hij zojuist heeft gekregen. Tenenkrommend! Hoewel er gedurende
de hele film een zoeklicht op George W. Bush wordt gericht, blijven ook
de grote lijnen zichtbaar. De hele Republikeinse regering die op dit
moment zitting heeft, hangt aan elkaar van onzindelijke machinaties.
Het is een kringetje initimi dat elkaar overeind houdt, wetend dat het
hele kaartenhuis ineen stort als er een schakel tussenuit valt. Wat Michael Moore voor ogen
staat is niets minder dan dat: Bush moet weg, en met hem die hele groep
van ‘haviken’ en ‘hardliners’. Of deze film
veel mensen van gedachten
zal doen veranderen in het stemhokje, is moeilijk te zeggen. Het blijft
toch een beetje preken voor eigen parochie. Of de VS, en daarmee tot op
zekere hoogte de wereld, beter af zullen zijn met een Democratische
regering is ook maar zeer de vraag; het blijft voor mij persoonlijk
toch een kwestie van rechts of rechtser. Het is wel te hopen dat de
chirurgische precisie waarmee [RJ] |
|
|
We weten natuurlijk allemaal
dat de wereld aan elkaar hangt van 'ons kent ons' en 'I'll scratch your
back and you'll scratch mine'. Dat het hier bij het hoogste ambt zo erg
zou zijn, had ik me toch niet voorgesteld. Naïef? Soms moet je
blijven geloven in enige goedheid in de mensen, anders word je
gek...Eigenlijk beangstigend dat het 'hoogste ambt', in de USA dan, zo
vergeven is van de achterkamertjespolitiek. Pim Fortuyn draait zich om
in Provesano... Meest aangrijpend is echter de scène waarbij de hele zaal minuten lang naar een zwart beeld zit te kijken met alleen maar geluid en iedereen weet wat er gebeurd. De geluiden van de vliegtuigen die inslaan in de WTC-torens is zo gruwelijk bekend dat er geen beelden bij hoeven. De feiten die worden aangedragen zijn niet weerlegd en dat maakt dit pamflet, naast een persoonlijke kruistocht van Michael Moore, tot een akelig accuraat inzicht in hoe de wereld geregeerd wordt door een stelletje olieboeren. [BB] |