Donnie
Darko
Titel |
Recensies |
Donnie
Darko |
Productie 2001* Categorie Cultfilm Regie Richard Kelly Met Jake Gyllenhaal, Drew Barrymore |
![]() |
Eerst
maar even de asterisk*
verklaren: geheel in strijd met de traditie hebben we deze film thuis
gekeken, door omstandigheden daartoe gedwongen. We hebben deze film
echter geen van beiden in de bioscoop gezien tijdens de oorspronkelijke
release in 2001, dus het was toch een première. Met andere
woorden: we bedotten u en doen net alsof we wel naar de bioscoop zijn
geweest. Ik heb meestal geen moeite om het verhaal van een film te volgen – toegegeven, het wordt meestal ook niet zo moeilijk gemaakt – maar dit is er een. In hoge mate origineel en ongrijpbaar, desondanks boeiend van de eerste tot de laatste minuut. Net als je denkt te kunnen aanwijzen waar de film echt over gaat, glipt hij weg als een aal. Irritant? Zeker. Intrigerend? Absoluut. Donnie Darko is een op het oog normale jongen, met normale tienerproblemen, maar dat idee verdampt al vrij snel. Hij is ‘s nachts meestal op pad, om te voldoen aan de verzoeken van een twee meter lang konijn dat luistert naar de naam Frank. Het is niet bepaald een knuffelkonijn, maar eerder een bedreigende verschijning met een insect-achtig hoofd. Op een nacht geeft hij Donnie het advies om op te staan. Hij lokt hem de tuin in en vertelt het nog 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden duurt voordat de wereld vergaat. Donnie wordt ‘s morgens wakker op de golflinks en fietst weer naar huis, met op zijn arm die getallen geschreven. Thuis aangekomen treft hij de familie in rep en roer: er is een vliegtuigmotor door het dak gevallen, precies op Donnie’s kamer. Er is alleen geen melding bekend van een vliegtuig dat een motor heeft verloren. Vanaf dit punt wordt de film
in toenemende mate ondoordringbaar. Donnie raakt verder en verder in
Frank’s greep en verliest het contact met de wereld om hem heen.
Tegelijkertijd wordt er in kleine zijsprongetjes commentaar geleverd op
het kleinburgerlijke, rechts-christelijke Amerika van de jaren tachtig
(dat nu dus eigenlijk weer helemaal terug is…). Hier verbergt de
regisseur niets: het is glashelder wat hij van die stroming Terugkerend thema in de film is tijdreizen: Donnie krijgt een boek in handen dat handelt over de filosofie van het tijdreizen en ook Frank lijkt het geheim van het reizen in de tijd en het paralelle universum te kennen. Dat stelt Donnie in staat om een verschrikkelijke gebeurtenis die tegen het einde van de film plaatsgrijpt, ten goede te keren, al zal niemand het ooit weten. Misschien is dat wel de boodschap: een daad stellen die geheel is ontbloot van eigen belang, als aanklacht tegen het steeds sterker wordende egoïsme van deze wereld. Maar waarschijnlijk is het iets heel anders. Je zult mij niet horen beweren dat ik er iets van heb begrepen. [RJ] |
![]() |
Gedwongen door omstandigheden
hebben we deze film in de 'thuisbioscoop' gekeken. Toevallig aan de DVD
gekomen, zodat ik geen enkele notie had wat er zou gaan komen. Wel
gehoord dat het een soort van cult film zou zijn. Een grote verrassing
dus om te zien dat deze film zich ontrolt als een intrigerende '..what smeg'n hell is going on...'.
Iets vertellen over het plot is het plot verraden en juist de
verassingen in de film maken het zo de moeite waard. Donnie Darko is
een gewone jongen, staat er, maar aan het einde van de film weet je dat
zo net nog niet... [BB] |